tisdag 20 september 2011

Gallersjal

Mitt i allt pluggande har jag virkat lite, en gallersjal har jag varit sugen på länge men inte hittat något mönster, nu har jag knåpat ihop ett själv. Om någon provar mönstret får ni gärna säga till om det är fel/obegripligt/konstigt, jag tycker det är svårt att skriva virkmönster...



Aviga Maskans gallersjal


Garn: Ca 150 g ullgarn, beroende på hur stor sjalen ska vara
Virknål: Lagom storlek för till garnet 

Förkortningar:   m= maska
                        lm=luftmaska
                        sm=smygmaska
                        st=stolpe
                        dst= dubbelstolpe
           
Start:    Virka 6 lm och ta ihop dem till en ring med 1 sm

V 1      Virka 6 lm (räknas som 1 dst, 2 lm), 1 st i nedersta lm. 2 lm + 1 st i andra lm i ringen,  2 lm + 1 dst i samma maska som föregående stolpe är fäst i.

V2       6 lm + 1 st i nedersta lm. *2 lm + 1 st i st på varvet innan* 3 gånger, 2 lm + 1 dst i samma maska som föregående st är fäst i.

V3       6 lm + 1 st i nedersta lm. *2 lm + 1 st i st på varvet innan* 5 gånger, 2 lm + 1 dst i samma maska som föregående st är fäst i.

V4       6 lm + 1 st i nedersta lm. *2 lm + 1 st i st på varvet innan* 7 gånger, 2 lm + 1 dst i samma maska som föregående st är fäst i.

V5 - osv        Fortsätt på samma sätt, varje varv kommer att öka med två rutor. Virka tills sjalen är så stor som du önskar. Fäst trådarna och spänn upp arbetet ordentligt så att rutorna blir fyrkantiga och sjalen får en fin form.


Caroline

1 kommentar:

  1. Fullt begripligt, inga problem. Det enda jag tycker låter lite konstigt är när du skriver "nedersta lm", jag skulle nog skriva "i den första av de 6 lm" eller nåt sånt. (För det är väl så du menar, jag har inte provvirkat!)

    SvaraRadera